drzwi otwarte - 2 marca 2018 12.00-18.00

facebookHASŁO  ROKU  SZKOLNEGO  2017/2018:   "KOCHAĆ  I  WYMAGAĆ"

III Liceum Ogólnokształcące

Humanistyczny Kraków nocą i za dnia

W dniach 19-21 kwietnia br. 21 uczniów klasy 1F wzięło udział w wycieczce szkolnej do Oświęcimia, Krakowa oraz Zatoru.

Pierwszego dnia, co prawda pogoda nam nie sprzyjała, padał deszcz, a  w dodatku było wietrznie, jednak nie przeszkodziło nam to w odbyciu wraz z przewodnikiem wycieczki po  byłym nazistowskim obozie niemieckim. Nasze zwiedzanie podzielone było na dwie części: zwiedzanie wystawy stałej oraz obiektów na terenie obozu macierzystego Auschwitz I, a następnie  zwiedzanie najważniejszych obiektów poobozowych w obozie Auschwitz II-Birkenau: baraki więźniarskie, rampa wyładowcza, ruiny komór gazowych i krematoriów. 3,5 godzinne przejście po obozie pomogło nam zobrazować dotychczas poznane wiadomości na lekcji historii. Jestem przekonana, że obraz krzywdy ludzkiej i tych okropnych, wydających się niemożliwymi do odbycia zdarzeniami, pobudził w nas świadomość prawdy historycznej.

W drodze do Krakowa zatrzymaliśmy się w przydrożnym zajeździe, gdzie zjedliśmy smaczny obiad. Po przyjechaniu na miejsce, do schroniska młodzieżowego, mieliśmy czas na rozpakowanie swoich rzeczy w pokojach, a następnie wyszliśmy na wieczorny spacer. Zwiedzając piękne ulice Krakowa mieliśmy możliwość zobaczenia oświetlonego Wawelu, Smoka Wawelskiego, Psa Dżoka, którego historię poznaliśmy robiąc wspólne zdjęcie pod pomnikiem, przeszliśmy Plantami, obejrzeliśmy Kościół na Skałce, Rynek oraz Sukiennice. Urok nocy oraz bijąca atmosfera integracji sprawiła, że wspomnienia będą do nas powracać bardzo często.

Następnego poranka wyszliśmy w teren Krakowa na dokładniejsze zwiedzanie. Weszliśmy na wzgórze na Pomoście Krakowskim. Przyjrzeliśmy się budynkom wchodzącym w skład Wawelu oraz zwiedziliśmy część Katedry Wawelskiej. Zaimponowała nam wybitna architektura oraz fakt przebywania w miejscu tak istotnym dla historycznych osobowości narodu. Następnie znów zwiedziliśmy Sukiennice Krakowskie. Tym razem mogliśmy zakupić pamiątki z naszego wyjazdu. Tego dnia mieliśmy również okazję wysłuchania wykładu na Wydziale Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego  dra hab. Piotra Wróbla  pt: Cyfry i liczby - ich praktyczne i symboliczne znaczenie w starożytności i średniowieczu. Myślę, że w niejednym z nas wzbudziło to zainteresowanie i być może nakierowało drogę naszej przyszłości. Następnie mogliśmy wraz ze studentami z samorządu zwiedzić Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Była to ważna dla nas część wycieczki, ponieważ przybliżyła nam ona wyobrażenie o studiach i mogliśmy zadać pytania, na które obecni studenci UJ odpowiadali wyczerpująco oraz z pełnym zaangażowaniem. Po przerwie obiadowej weszliśmy na modlitwę do Bazyliki Mariackiej. Przy okazji przyjrzeliśmy się słynnemu ołtarzowi Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny autorstwa Wita Stwosza. Po zwiedzaniu zabytków przyszedł czas na odprężenie, którym był spacer po Ogrodzie Botanicznym UJ. Było to ciche i przyjemne miejsce, gdzie każdy z nas mógł ujrzeć piękne widoki oraz usiąść na ławeczce wśród bogatego zbioru roślin. Ostatnim punktem tego dnia była Galeria Krakowska. Powrót do schroniska młodzieżowego był również przyjemną chwilą, ponieważ całą klasą weszliśmy w rozmowy, które nas do siebie zbliżyły.

Trzeciego dnia atrakcją był największy w Polsce Park Rozrywki w Zatorze. Strefa ekstremalna przysporzyła nam nie lada emocji. Spektakularne atrakcje, wysokie konstrukcje z ogromną prędkością były dla nas niesamowitym przeżyciem, które utrwaliliśmy nie tylko na zdjęciach, ale i na długie lata w naszej pamięci.

Cały wyjazd był czasem, który wspominać będziemy z uśmiechem na twarzy. Przyniósł nam korzyści zarówno naukowe, jak i rozrywkowe. Wróciliśmy do naszych domów zadowoleni, bogatsi o nowe doświadczenia oraz wypoczęci - gotowi na naukę.