drzwi otwarte - 2 marca 2018 12.00-18.00

facebookHASŁO  ROKU  SZKOLNEGO  2017/2018:   "KOCHAĆ  I  WYMAGAĆ"

Uczniowie

Obozy naukowe i wycieczki przedmiotowe

STAŁE WYCIECZKI W KLASACH O PROFILU BIOLOGICZNO-CHEMICZNYM:

1. KLASA I:

a) Warsztaty terenowe w Parku Krajobrazowym „Dolina Baryczy”

Cel główny zajęć:
Poznanie flory i fauny Parku Krajobrazowego „Dolina Baryczy”, największego parku krajobrazowego w Polsce.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• lokalizacja chronionych i rzadkich gatunków roślin w terenie, np. kukułki szerokolistnej (to storczyk o krwistoczerwonych kwiatach z czarnymi plamkami na liściach), listery jajowatej (to kolejny zagrożony wymarciem storczyk), nasięźrzała zwyczajnego (to maleńka paproć rosnąca tylko na łące);
• poznanie pospolitych gatunków roślin łąkowych przy pomocy kolorowej maty edukacyjnej;
• rozpoznawanie gatunków ptaków w terenie m.in. jaskółki brzegówki, żurawia (będziemy słyszeć charakterystyczny jego odgłos tj. klangor), bażanta;
• relaks podczas gry terenowej np. „3-6-9”, „Zwierzaki i przedmioty codziennego użytku”.

b) Szkoła biologiczno-chemiczna „Mazury”

Cel główny zajęć:
Poznanie flory i fauny Mazur – krainy tysiąca jezior podczas pięciodniowej wycieczki.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• poznanie roślin i ptaków wodnych podczas spływu kajakowego rzeką Krutynią;
• badanie odczynu gleb przy pomocy pehametru;
• „jak jest na łóżku wodnym?”, czyli zajęcia na torfowisku wysokim i odpowiedź na pytanie czy rosiczka faktycznie jest taka straszna w miejscowości Zgon;
• delektowanie się muzyką poważną podczas koncertu organowego w Częstochowie Północy czyli w Sanktuarium Maryjnym w Św. Lipce;
• badanie właściwości wód przy pomocy odczynników chemicznych,
• rozpoznawanie gatunków ślimaków i małży na podstawie ich muszli podczas kąpieli w jeziorze;
• zwiedzanie „Wilczego Szańca” w Gierłoży – systemu bunkrów, które wybudowano w lasach, gdzie Hitler spędził praktycznie całą wojnę;
• podziwianie żubroniobizona – zwierzęcia będącego efektem modyfikacji genetycznej oraz „czochranie bobra” w Ośrodku Polskiej Akademii Nauk w Popielnie;
• szlifowanie zadań maturalnych rozwiązując karty pracy;
• poznanie swoich charakterów podczas gry „Mafia”;
• rywalizacja podczas gry w siatkówkę i dwa ognie,
• wspaniała zabawa i wypoczynek w doborowym towarzystwie.

c) Wykłady i zajęcia laboratoryjne w ramach Festiwalu Nauki we Wrocławiu

Cel główny zajęć:
Uczestnictwo w wykładach oraz zajęciach laboratoryjnych m.in. na Akademii Medycznej, Uniwersytecie Wrocławskim oraz Politechnice Wrocławskiej.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• zwiedzanie m.in. Muzeum Człowieka, Collegium Anatomicum i Muzeum Przyrodniczego;
• udział w zajęciach laboratoryjnych z zakresu biologii i chemii;
• udział w konkursach organizowanych przez uczelnie wyższe;
• uczestnictwo w wykładach naukowych;
• zapoznanie się z funkcjonowaniem uczelni wyższych (rozmowy ze studentami, prelegentami);
• zwiedzanie Wrocławia: Ostrów Tumski, Ogród Botaniczny i Rynek;
• integracja zespołu klasowego.

 

2. KLASA II:

a) Noc Biologów w Poznaniu

Cel główny zajęć:
Uczestnictwo w zajęciach oraz zwiedzanie Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• izolowanie własnego DNA w laboratorium;
• uczestnictwo w wykładach naukowych;
• czynny udział w warsztatach np. „wczucie” się w rolę naczyń, którymi transportowana jest woda przez dąb, poznanie śmiercionośnej siły spadających kokosów;
• muzyczna integracja podczas nocnego powrotu autokarem.

b) Szkoła biologiczno-chemiczna „Tatry”

• Cel główny zajęć:
Poznanie flory i fauny Tatrzańskiego Parku Narodowego podczas czterodniowej wycieczki.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• objadanie się pysznościami w ośrodku wypoczynkowym „U Topora”;
• piesza wędrówka z przewodnikiem na Halę Gąsienicową do Czarnego Stawu oraz rozpoznawanie górskich roślin m.in.: dziewięćsiła bezłodygowego (to symbol Tatr, choć mocno kłujący), goryczki krótkołodygowej (trującej rośliny o przepięknych, granatowych kwiatach), tłustosza alpejskiego (to mięsożerna, klejąca, naskalna roślina);
• regeneracja sił w basenach termalnych w Gorącym Potoku w Białym Dunajcu;
• piesza wędrówka z przewodnikiem na Sarnią Skałę, a tutaj podziwianie kolejnego symbolu Tatr, czyli szarotki alpejskiej (to włochata roślina, podlegająca ścisłej ochronie prawnej, której populacja maleje w zatrważającym tempie);
• relaks w basenach geotermalnych Bania w Białce Tatrzańskiej;
• badanie odczynu gleb przy pomocy pehametru;
• analiza składu chemicznego wody pobranej z naturalnych ujęć;
• integracja podczas zabaw w terenie np. „7 wyrazów, „1-13”;
• szlifowanie zadań maturalnych rozwiązując karty pracy;
• rywalizacja podczas gry w siatkówkę i dwa ognie;
• zakup pamiątek i oscypków na Krupówkach.

 

3. KLASA III:

a) Biologiczny Wrocław

Cel główny zajęć:
Udział w lekcji w Muzeum Anatomicznym na Akademii Medycznej (miejscu, gdzie również studenci odbywają swoje warsztaty) oraz w Muzeum Przyrodniczym we Wrocławiu.

Przykładowe zadania dla uczestników:
• poznanie budowy poszczególnych narządów i układów narządów, na podstawie prawdziwych okazów formalinowych lub ich modeli;
• zapoznanie się z wadami budowy np. szkielet kończyn ze zwiększoną liczbą palców, skrajne wady kręgosłupa;
• poznanie etapów rozwoju człowieka w oparciu o prawdziwe ludzkie zarodki i płody;
zapoznanie się z wadami rozwojowymi np. płód syreni (ze zrośniętymi kończynami dolnymi), płód cyklopi (z jedną gałką oczną pośrodku czaszki), bliźnięta syjamskie zrośnięte klatkami piersiowymi;
• rozpoznawanie największych ssaków na podstawie ich szkieletów, m.in. walenia i żyrafy;
• poznanie wymarłych ptaków np. alkę i gołębia wędrownego;
• rozpoznawanie muszli małży, m.in. przydacznicy – największego małża na świecie;
• rozpoznawanie ptaków na podstawie ich jaj i gniazd.

 

WYCIECZKI PRZEDMIOTOWE I ZAJĘCIA TERENOWE REALIZOWANE W RAMACH PRZEDMIOTÓW: GEOGRAFIA ORAZ TURYSTYKA I REKREACJA
(w latach 2016-2017):

1. Zielona Szkoła nad Bałtykiem (Jastrzębia Góra – Gwiazda Północy, pałac w Krokowej, Łeba, Słowiński Park Narodowy, Mierzeja Helska).
2. Obóz Naukowy na Dolnym Śląsku i w Górach Stołowych (Zamek Książ, Kościół Pokoju w Świdnicy, Szczeliniec Wielki, Polanica Zdrój, Jaskinia Niedźwiedzia).
3. Wycieczka objazdowa po Ziemi Krakowskiej (Kraków i okolice, Oświęcim).
4. Wycieczka przedmiotowa do Łodzi (najnowocześniejsze planetarium w Polsce).
5. Wycieczka przedmiotowa do Wrocławia (Centrum o Wodzie - Hydropolis, Sky Tower, zabytki Wrocławia).
6. Wycieczka przedmiotowa do Poznania (wizyta w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii, Termy Maltańskie).
7. Wycieczka przedmiotowa do Poznania (zajęcia z geografii turystycznej w porcie lotniczym – Poznań Ławica).
8. Wycieczka przedmiotowa do Poznania (Międzynarodowe Targi Turystyczne).
9. Wycieczka przedmiotowa do Poznania (Święto Turystyki na UAM).
10. Wycieczka przedmiotowa do Warszawy (Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Sejm, zabytki Warszawy).
11. Wycieczka przedmiotowa do Kalisza (zwiedzanie miasta połączone z przewodnictwem turystycznym).
12. Wycieczka rowerowa Doliną Baryczy.
13. Wycieczka przedmiotowa do Antonina.
14. Ćwiczenia terenowe na Piaskach – Szczygliczce.
15. Ćwiczenia terenowe w Parku Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim.
16. Ćwiczenia terenowe w Ostrowie Wielkopolskim połączone z przewodnictwem turystycznym.
17. Lekcja Muzealna w Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

 

c

III Liceum Ogólnokształcące


ul. Wojska Polskiego 17
63-400 Ostrów Wielkopolski


tel. 62 736 24 94
fax. 62 591 95 38
e-mail: sekretariat@3liceum.pl

Sekretariat szkoły czynny:

codziennie w godzinach

7.30-15.30

Wyszukaj w serwisie