21 lutego od 17 listopada 1999 roku jest przez UNESCO ustanowiony Dniem Języka Ojczystego. To dobry moment, aby zadbać o piękno naszego języka, aby uwrażliwić się na popełniane, ostatnio coraz częściej, błędy językowe tak w mowie, jak i w piśmie. A przecież Janusz Korczak powiedział, że Błąd w mowie i piśmie jest jak plama na fotografii matki, którą kochasz, dlatego tym szczególniej trzeba zadbać o poprawność naszych wypowiedzi.
W związku z tym w naszej szkole przeprowadzony został kilkudniowy projekt językowy, w ramach którego wszyscy uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego brali udział w różnorodnych konkursach:
– „Godomy po naszymu” – test-zabawa, w której uczniowie wykazali się ogromną znajomością gwary wielkopolskiej;
– „Kto to powiedział?” – zadaniem było rozpoznanie, z jakiego utworu literackiego pochodzi cytat;
– „Twardy orzech do zgryzienia” – zmagania językowe, w których drużyny uczniowskie rozgryzały i poprawiały błędy językowe – leksykalne, składniowe, frazeologiczne, a także te dotyczące niewłaściwych i nieuzasadnionych zapożyczeń.
Ponadto w ramach projektu dwie uczennice wzięły udział w kolejnym etapie konkursu kaligraficznego, w którym zaprezentowały swoje ogromne możliwości plastyczne, a także wykazały się ogromną cierpliwością i kunsztem, zdobiąc swoje teksty bogatymi iluminacjami, niczym średniowieczni skrybowie.
W toku jest jeszcze uczniowska praca nad humoreską, w której każde słowo zaczyna się na tę samą literę alfabetu, ale to wymaga solidnej pracy ze słownikiem i ogromnej pomysłowości, której naszym uczniom na pewno nie zabraknie.
Ostateczne rozstrzygnięcie wyników – pod koniec przyszłego tygodnia.
Koordynatorką projektu oraz autorką zadań jest pani Maria Libera, nauczycielka języka polskiego.
Podsumowanie projektu przygotował Adam Mielcarek z klasy 3ep.